عبد الحليم حافظ حبيب الملايين
منتدى حبيب الملابين يرحب بكل عشاق العندليب الأسمر عبد الحليم حافظ رحمه الله وعشاق الفن الجميل متعاونين جميعا للحفاظ على فن العندليب وكل ما يختص به فلطالما أسعدنا ولا يزال بما تركه لنا من أعمال باقية مهما مر الزمان
عبد الحليم حافظ حبيب الملايين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

عبد الحليم حافظ حبيب الملايين

منتدى يعمل على نشر فنّ وأعمال العندليب الرّاحل وكلّ ما يختصّ به من تسجيلات ومطبوعات والحفاظ عليها حبّاً له ووفاءً وإخلاصاً من جمهوره
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

 

 الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
علاء الدين أحمد
المدير العام
المدير العام
علاء الدين أحمد

الأوسمة :
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! W0mi2p

العمر : 53
تاريخ التسجيل : 04/10/2013
العمل/الترفيه : محامى
عدد المساهمات : 8652
الموقع : حبيب الملايين
المزاج : هادى مع العندليب
ذكر

الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Empty
مُساهمةموضوع: الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!   الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Emptyالسبت 27 فبراير 2016, 2:32 am

الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!


الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! 841

09/يناير/2016 - فيتو


عشق الفن منذ نعومة أظافره، وتأثرًا بشقيقته التي كانت تعشق الفن، وكان يحرص دائمًا على الاستماع إلى كبار الفنانين، كما أطلقت عليه الصحافة «الطفل المعجزة»، وانضم إلى فرقة عبد الحليم حافظ وظل مشاركًا له في حفلاته حتى وفاته في 1977، كما عزف في فرقة أم كلثوم وهو لم يتجاوز الستة عشر عاما من عمره، وعزف أيضًا مع محمد عبد الوهاب وفريد الأطرش، وأسس فرقة «توست شو».
إنه عازف البيانو الشهير مجدى الحسينى الذي كرّمه المهرجان الدولى للإعلاميين المصريين عام 2008 بجائزة أحسن موسيقى تصويرية عن المسلسل الإذاعى «أميرة الحب والحرب» عن قصة حياة المطربة الراحلة اسمهان، وكان نجاح المسلسل الإذاعى دافعًا للمسئولين عنه لتحويله إلى مسلسل تليفزيوني، ودخل موسوعة جينيس للأرقام القياسية كأسرع عازف بيانو في العالم.
الحسينى تحدث لـ "فيتو" عن عشقه الموسيقى منذ نعومة أظافره، وكيف وصل إلى العزف خلف عمالقة الطرب في مصر والوطن العربى.. وإلى نص الحوار:



> حدثنا عن البدايات ؟

أنا بدأت زمان، وأنا عندى 4 سنين، بدأت العب بيانو في البيت، أختى الكبيرة كانت تجيد العزف على البيانو، وأخواتى عندهن فكرة عن البيانو، لكن أختى الكبيرة كانت أكتر واحدة فيهم تجيد اللعب على البيانو، فعلمتنى المبادئ، وسرعان ماتفوقت عليهم كلهم، وفى سن السادسة أصبحت بروفيشنال، ولعبت في حفلات يحضرها وزراء، وكتبوا عنى في الصحف «الطفل المعجزة»، ثم التحقت بفرقة الأطفال في الإذاعة مع «أبلة فضيلة»، ومع «ماما سميحة» في التليفزيون، مع هانى شاكر والفنانة صفاء أبو السعود، وصافيناز قدرى «بوسى»، وغيرهم، وكلنا كنا أطفالًا.


> حدثنا عن أيام الصغر وحب الموسيقى ؟

من وأنا صغير كنت باقعد على الترابيزة العب بأصابعى، كانوا يستغربون قوى، لدرجة أن جدى جه يسأل أبويا ابنك ده مجنون، بيعمل حاجات غريبة أوى، بيقف على الترابيزة يلعب بصوابعه، وبعدين وأنا عندى نحو 12 سنة أصبحت بروفيشنال، كنت بالعب مع الأوركسترا الجاز الأجنبية، زى فرقة وندر بويز، وبرنج نيوست، وبعد كده انتقلت إلى أشهر فرقة في مصر رئيسها إسماعيل الحكيم نجل الكاتب الكبير توفيق الحكيم.

> مع اختلاف الزمن ووجود العديد من وسائل التواصل مع العالم الخارجى مثل «السوشيال ميديا»، إزاى كنتم بتقدروا تتواصلوا مع الغرب زمان ؟

كان إسماعيل الحكيم الله يرحمه، وفى اتنين أول ناس جابوا الآلات الكهرباء، وأول واحد عبد الحميد خليل، وكان صاحب أكبر مكان فخم في مصر، وأنا صغير كنت بلعب عنده البيانو، جاب أول أورج في الشرق الأوسط كله، وكان حاجة غريبة وقتها.


> حدثنا عن علاقتك بالعندليب الأسمر عبد الحليم حافظ ؟

عبد الحليم أول واحد بدأت معاه مشوارى الموسيقى، وأيضًا الموسيقار والفنان محمد سلطان ابن مدينة الإسكندرية، الذي لعبت معه لأول مرة شرقى على المسرح، أنا والفنان عمر خورشيد كنا بنلعب غربى، ولعبنا مع الفنانة فايزة أحمد لحن محمد سلطان أغنية «خليكوا شاهدين»، وخدنا سوكسيه رهيب، وبعد السوكسيه ده عمر خورشيد راح لعب مع كوكب الشرق أم كلثوم والعندليب.

وعبد الحليم كان بيعمل في سنة 1968 فيلم «أبى فوق الشجرة»، وكان عايز يدخل الأورج في أغنية «مشيت على الأشواك»، فسأل عمر متعرفش أورج، فعمر صاحبى قال لعبد الحليم في واحد صاحبى بس صغير في السن عنده 14 سنة، فرد عليه عبد الحليم قائلًا: «ده هيهبب إيه في الأورج معانا.. مش هيقدر يقول "كبروفيشنال" للأغنية خلية يجيب الأورج بتاعه وإحنا نديله قرشين على الأورج ونخلى حد من الفرقة يلعب على الأورج ده».


وجبت الأورج وعمر محبش يحرجنى مرضيش يقولى أن إحنا عايزين الأورج بس فقال لى إيه رأيك عبد الحليم نفسه يتفرج على الأورج كآلة جديدة ممكن تيجى علشان يشوف الأورج، قلت له آه طبعًا، وأخدت الأورج ورحت على مكان البروفات، فعبد الحليم لما شاف الأورج وسلم عليا قالى تعرف تقول يا حبيبى قلبى اللى مكتوب في النوتة، فبدأت ألعب اللى مكتوب في النوته، فعبد الحليم قالى الواد ده جواه عفريت إزاى 14 سنة، وكملت الأغنية وقالى عقابًا ليك هتعمل كل أغانى الفيلم أورج، وبدأنا، وبعد كده كان العندليب عايز يأخدنى الحفلات فالفرقة رفضت، قالوا إزاى عيل عنده 14 سنة يطلع ورفضوا إنى أطلع معاهم، وقعدت 3 سنين أسجل أغانى للأفلام، دون ظهور، وبعدها بـ 3 سنين، استدعانى الموسيقار رياض السنباطى علشان العب مع أم كلثوم، فعبد الحليم قال للفرقة ده طلع مع أم كلثوم عايزين إيه بقى، لازم يطلع معانا على المسرح، والناس بدأت تشوفنى واتشهرت.


> من الذي أثر في شخصيتك الفنية ؟

كتير.. عبد الحليم، وأم كلثوم اللى آثرت على كل الوطن العربى دى هرم كبير، وعبد الوهاب كموسيقار كبير، وبليغ حمدى، ومحمد الموجى، ومحمد سلطان، وحلمى بكر، ورياض السنباطى أول من أدخل الأورج في أغانى أم كلثوم، وكمال الطويل، ودول كلهم عمالقة أغانيهم تدرس مش بس في مصر في العالم كله.


> كيف يمكن إحياء التراث ؟

نملك تراثا في الأدب وفى الفن، وعندنا ثلث آثار العالم ومش عارفين نستغلها، بره لو في كرسى لقوه كان بيقعد عليه شكسبير بيعملوا له مدينة، وإحنا مش عارفين نستغل آثارنا، لأن في ناس كتير زى العصابات بتحارب أي حاجة حلوة، وفى مرة قابلت الملحن كمال الطويل قال لى عبد الحليم نفسه في أواخر أيامه كان بيتحارب، وبعتولوا ناس علشان يبوظوا حفلته، ومتعرفش مين دول، وللأسف الشديد حاجات مقصودة يمكن أو لا الله أعلم، ولكن إحنا كنا في يوم من الأيام أحسن بلد سياحية في العالم، وواضح إنى في حد ليه مصلحة أن أي حاجة حلوة تطلع يهدمها، حتى في الفن عمومًا مش الموسيقى بس، مثلًا الفنان محمود عبد العزيز عمل رأفت الهجان وكسر بيه الدنيا وعمل منه إجراء، وكان عقابًا ليه أن محدش يتعامل معاه، وقعد فترة طويلة يمكن 10 سنين علشان يعمل مسلسل تانى، والفنان ممدوح عبد العليم ممثل كبير جدًا عمل الضوء الشارد وبعد كده اختفى.


وأنا أخدت أوسكار عام 2008 عن أحسن موسيقى تصويرية عن المسلسل الإذاعى «أميرة الحب والحرب»، وكان عقابى أنه ممنوع يجيلى مسلسل لغاية دلوقتى، وبعد ما كنا أنا وعمر خورشيد لسه مجرد عازفين، أنا عملت يمكن 50 فيلم، وعمر عمل نحو 100 فيلم موسيقى تصويرية، غير أن عمر ممثل، وأنا مش غاوى تمثيل، ومثلت فيلم واحد بس مع الفنانة القديرة زبيدة ثروت كان فيلم «حبيبى مجنون جدًا»، وده الفيلم الوحيد اللى مثلته علشان مش في دمى حكاية التمثيل أوى، وفى مرة قابلنى كمال الطويل يوم حفل تكريمه وقالل لى متتعبش نفسك كلنا متحاربين، أنا علشان كنت بسافر بره مكنتش واخد بالى، ولما مات عبد الحليم سافرت بره علشان نفسى اتسدت.


> كيف تمكنت الوصول بأدائك إلى أسرع عازف في العالم ودخول موسوعة جينيس ؟

أنا نفسى مش عارف إزاى حصل، وأنا بعتبر نفسى اخيب عازف، لكن أنا بحب البيانو وبحب المزيكا والأورج قوى، ومن طفولتى لحد دلوقتى المزيكا بفضل الله اعطتنى حاجات جميلة أوى، وعبد الحليم كان قال كلمة جميلة «المزيكا في دمه»، وأنا أول حفلة العب فيها على الهواء في التليفزيون مع عمر خورشيد في أغنية «مداح القمر» وفى البروفة كنت بلعب بسرعة على البيانو، وعندما جاء بليغ حمدى اتهوس وأمسك بيدى، فسأله عبد الحليم مسكت إيده ليه؟ «قال له عايز أعرف ابن الإيه ده أزاى بالسرعة دى قدر يعمل كده»، فضحك عبد الحليم، وقال له ده صوابعه عامله زى الحمارة اللى عارفه بيتها لوحدها، ولما دخلت موسوعة جينيس كرمونى في كذا بلد.


> حدثنا عن مبادرة فرنسا لتعليم أطفال الشوارع الموسيقى وكيف يمكن تطبيقها في مصر؟

المايسترو سليم سحاب عمل حاجة زى دى جميلة أوى جاب أطفال الشوارع وعمل منهم فرق ونوابغ وطلع منهم حاجة جميلة، وعمل كذا حفلة، والعقل المصرى مشهور في العالم كله وأكبر العلماء في العالم مصريين والعالم كله بينحنى لهم، وأنا وفى لندن ناس قالت لى من شركة «mgm» بعد ما عملت معاهم حفلة في لاس فيغاس الأمريكية، الفرق بين عندنا وعندكم إن إحنا لما بييجى عندنا موهبة حتى لو طفل بنعتبرها زى النبات بنحافظ عليها ونعطيها كل الامكانيات حتى تنمو، إنما أنتم عندكم في الشرق الأوسط كله مش في مصر بس لما بيطلع نبات جميل تدوسوا عليه، وإحنا عندنا فنانين عظماء ماتوا فقراء ومحدش سأل فيهم، وبعد ما ماتوا كرموهم، وأنا لو قالوا لى العب في الشارع مزيكا هلعب وأنا لعبت في الشارع في باريس.


> ما رأيك في الفن الحالى ؟

كل فن ليه جمهوره وأنا كفنان لا يحق لى أن انتقد فنانًا لأن حُكمى مجروح على أي فنان لكن ما أحب أن أقوله إن الأغنية المصرية الأصيلة انتهت وما نشاهده الآن «صفقات تجارية» فالأغنية الأكثر نجاحا لا تستمر وإذا نظرنا على مدى الثلاثين سنة الأخيرة سوف نفاجا بعدم وجود أغنية مستمرة لأننا في الماضى اعتمدنا على النغمة أما الآن فيعتمدون على الطبلة، بينما كان «العندليب» يجلس 30 يوما لإجراء بروفات على أغنية واحدة، وعندما يقدمها في حفلة أخرى يقدم بروفات لمدة أسبوع وكأنها أغنية جديدة.


الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Oao_ue10

لسه مشوار الحياة شايل لنا وقفات
معالم فى طريق الحب أحلى كتير من اللى فات


عدل سابقا من قبل علاء الدين أحمد في السبت 27 فبراير 2016, 3:13 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://halim.forumegypt.net
zizighazy
نائب المدير
نائب المدير
zizighazy

الأوسمة :
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! 2gvsobd

تاريخ التسجيل : 12/10/2013
عدد المساهمات : 9532
الموقع : حبيب الملاببن
المزاج : رائع مع حبيب الملايين
انثى

الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Empty
مُساهمةموضوع: رد: الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!   الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Emptyالسبت 27 فبراير 2016, 12:25 pm

مجدى الحسينى دخل موسوعة جينيس إمتى و إزاى 
إحنا منعرفش خالص الحكاية دى 
و ليه مصر مكرمتهوش 
غريبة 
لفت نظرى و ضحكت جدا تعليقات عبد الحليم عليه و على عزفه 
زمن جميل 
زمن الإبداع 
بس مضايقة بسبب عدم تكريمه 
شكرا جدا حبيب الكل على الموضوع الرائع 
حلو جدا 
جذبنى و شد ٱنتباهى مجدى الحسينى بحكايته الحلوة 


تسلم 
الله لا يحرمنا منك مديرنا الرائع فى كل مكان 


الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! 07_11_1614785461889671 العاب 
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فاتن فؤاد
اشراقة حبيب الملايين
اشراقة حبيب الملايين
فاتن فؤاد

الأوسمة :
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! 2qxs5eg
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! 4t0rol

تاريخ التسجيل : 02/08/2014
عدد المساهمات : 2680
انثى

الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Empty
مُساهمةموضوع: رد: الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!   الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Emptyالثلاثاء 01 مارس 2016, 9:19 pm



الفنان مجدى الحسينى فنان قدير فى عزفه المتقن الجميل

استمتعنا بعزفه على الاورج مع العندليب والحليات الجميلة الذى كان

يعملها فى عزفه فعلا فنان جميل وليس أسوأ عازف

أشكرك اخى علاء على طرحك الجميل

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
علاء الدين أحمد
المدير العام
المدير العام
علاء الدين أحمد

الأوسمة :
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! W0mi2p

العمر : 53
تاريخ التسجيل : 04/10/2013
العمل/الترفيه : محامى
عدد المساهمات : 8652
الموقع : حبيب الملايين
المزاج : هادى مع العندليب
ذكر

الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Empty
مُساهمةموضوع: رد: الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!   الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Emptyالأحد 06 مارس 2016, 5:01 pm

zizighazy كتب:
مجدى الحسينى دخل موسوعة جينيس إمتى و إزاى 
إحنا منعرفش خالص الحكاية دى 
دا من زمان يا زيزي الموضوع ده
و ليه مصر مكرمتهوش 
غريبة 
للاسف لم ينال التكريم اللي يستحقه
لفت نظرى و ضحكت جدا تعليقات عبد الحليم عليه و على عزفه 
زمن جميل 
زمن الإبداع 
مجدي شخصية جميلة وروحه جميلة اوي
بس مضايقة بسبب عدم تكريمه 
وانا زيك يا زيزي
شكرا جدا حبيب الكل على الموضوع الرائع 
حلو جدا 
ربنا يخليكي يا زيزي
جذبنى و شد ٱنتباهى مجدى الحسينى بحكايته الحلوة 


تسلم 
تسلمي دايماااااااااااااا يارب
الله لا يحرمنا منك مديرنا الرائع فى كل مكان 
ولا يحرمنا منك ابدااااااااا يا أجمل زيزي

وأرق تحيااااااااتي شمسنا الجميييييييييييلة
باقة ورد


الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Oao_ue10

لسه مشوار الحياة شايل لنا وقفات
معالم فى طريق الحب أحلى كتير من اللى فات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://halim.forumegypt.net
علاء الدين أحمد
المدير العام
المدير العام
علاء الدين أحمد

الأوسمة :
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! W0mi2p

العمر : 53
تاريخ التسجيل : 04/10/2013
العمل/الترفيه : محامى
عدد المساهمات : 8652
الموقع : حبيب الملايين
المزاج : هادى مع العندليب
ذكر

الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Empty
مُساهمةموضوع: رد: الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!   الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Emptyالأحد 06 مارس 2016, 5:03 pm

فاتن فؤاد كتب:


الفنان مجدى الحسينى فنان قدير فى عزفه المتقن الجميل

استمتعنا بعزفه على الاورج مع العندليب  والحليات الجميلة الذى كان

يعملها فى عزفه فعلا فنان جميل وليس أسوأ عازف

أشكرك اخى علاء على طرحك الجميل



طبعااااااااا يا فاتن هو موهوب ورقم واحد عالميا
بس هو متواضع وجميل
الله يحفظه ويحميه
وشكراااااااااا اشراقتنا الجميييييييييلة
باقة ورد


الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Oao_ue10

لسه مشوار الحياة شايل لنا وقفات
معالم فى طريق الحب أحلى كتير من اللى فات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://halim.forumegypt.net
عبدالمعطي
كبير عائلة حبيب الملايين
كبير عائلة حبيب الملايين
عبدالمعطي

الأوسمة : الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! 2mgo8c8الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Md008h
تاريخ التسجيل : 25/10/2013
عدد المساهمات : 5259
ذكر

الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Empty
مُساهمةموضوع: رد: الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!   الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Emptyالأربعاء 09 مارس 2016, 8:14 pm

;كان مع العغندليب في حفلاته
ةهة يعزف ويرقص علة نغماته الموسيقيه
تسلموا
حبيب الملايين
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Tran33m10b02c23b6


الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! 608594187
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
علاء الدين أحمد
المدير العام
المدير العام
علاء الدين أحمد

الأوسمة :
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! W0mi2p

العمر : 53
تاريخ التسجيل : 04/10/2013
العمل/الترفيه : محامى
عدد المساهمات : 8652
الموقع : حبيب الملايين
المزاج : هادى مع العندليب
ذكر

الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Empty
مُساهمةموضوع: رد: الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!   الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Emptyالخميس 10 مارس 2016, 7:53 pm

عبدالمعطي كتب:
;كان مع العغندليب في حفلاته
ةهة يعزف ويرقص علة نغماته الموسيقيه  
تسلموا
حبيب الملايين
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Tran33m10b02c23b6  

شكرااااا جدااااااااااااا يا كيييييييييييير
نورتني بحضورك الجميييييييييل
مع احلى تحيااااااااااتي
باقة ورد


الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف! Oao_ue10

لسه مشوار الحياة شايل لنا وقفات
معالم فى طريق الحب أحلى كتير من اللى فات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://halim.forumegypt.net
 
الموسيقار مجدى الحسينى : أنا أسوأ عازف!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
عبد الحليم حافظ حبيب الملايين :: فن وسنيما ومسرح واذاعة وتليفزيون :: أخبار الفن والفنانين فى كل زمان ومكان-
انتقل الى: